– annonse top –

Når Widerøe starter prøveflyvninger fra Skagen til Oslo neste sommer, blir selskapet tvunget til å bruke den aller minste maskinen de har i flystallen.

LoVe24.no skrev nylig om det nye flytilbudet fra Widerøe. Det er først og fremst fra Svolvær passasjerene vil reise direkte til Oslo. For Stokmarknes Lufthavn Skagen er det kun i en prøveperiode om sommeren selskapet skal teste ut om det er grunnlag for en eventuell permantent rute. Det er det mange Vesterålinger som håper på.

– annonse inline –

Vesterålen Online har nå fått vite at det er flytypen Dash-8 100 som skal fly prøveruta fra Skagen til Oslo. Dette er de minste flyet til Widerøe. De må benytte dette flyet fordi rullebanen på Skagen er for kort for andre flytyper.

Dash-8 100 brukes i dag på korte ruter mellom småflyplassene langs hele kysten. De er best egnet for korte ruter og er godt likt på reiser opp mot en times tid. flyet tar kun 39 passasjerer på turen.

Med sine 482 kilometer i timen vil direktereisa fra Skagen til Oslo ta nærmere to og en halv time. Widerøe-modellen som er valgt må kunne sies å være vel trangt for en reise som denne.

Like langt tid som Oslo – London

SAS og Norwegian bruker cirka samme tid på strekningen Oslo til London. Når man vet at det kan være utfordrende komfort på en slik tur selv med Norwegians flypark, blir det spennende å se hvordan passasjerene fra Skagen til Oslo vil oppleve turen når reisetiden er like lang, men komforten er langt dårligere.

Raskere til Oslo

Det er imidlertid ingen tvil om at man vil komme seg langt raskere til Oslo med tilbudet fra Skagen. For reise fra Evenes må mange bruke mer enn to timers kjøretur for å komme fram. Samtidig er det lengre innsjekkingsfrister på Evnenes. På Skagen kommer du deg med flyet om du kommer til flyplassen 20 minutter før avgang. Det betyr i praksis at mange kan være framme i Oslo fra Skagen, før man får satt seg i flyet fra Evenes.

Widerøes flypark

I følge Widerøe opererer de en flåte på 41 fly av typen Bombardier Dash-8 turbopropell. Flåten består av 7 Dash-8 300 fly, 20 Dash-8 100, 3 Dash-8 Q200 fly og 11 Dash-8 Q400 fly. Alle flyene er bygget mellom 1990 og 2010.

Dette er flyet

Dash-8 100 har en maksimal hastighet på 482 km/t. Flyet kan ta av med en maksimal vekt på 15.966 kg og en nyttelast på 3.603 kg. Flytypen har 2 x 2.150 hk Pratt & Whitney PW121 turboprop motorer. Vingespenn: 25,9 m. Lengde: 22,3 m. Antall seter: 39. Antall fly: 20.

 

 

– annonse bottom –