Venstre-representanten Arne Ivar Mikalsen skjønner ikke hvorfor det er motstand mot utredning av kommunesammenslåing mot Lofoten, der en Hadselfjordtunell kan bli avgjørende.

Kort tid etter kommunestyremøtet torsdag, der Arbeiderpartiet stemte mot utredning av sammenslåing av Hadsel, Vågen og Lødingen til «Trollfjord kommune», oppsummerer Venstre-politikeren det som skjedde på rådhuset.

Til 8445melbu.no forteller han at han opplevde det som absurd at noen i det hele tatt presenterte å stemme mot å gjøre en utredning av alternativet om å slå sammen Hadsel, Vågen og Lødingen kommune.

– Vågan og Hadsel er mye mer komplementære enn vi og Sortland, rent næringsmessig. Samfunnsøkonomisk vil en nedlegging av Skagen og Svolvær lufthavn samt fergesambandet Melbu-Fiskebøl – som erstattes av en tunell og en «skikkelig» flyplass innen 45 min kjøring fra Stokmarknes – være lønnsomt.

Det er blant annet Avinors planer om å bygge en ny storflyplass i Lofoten som bør bli en del av den utredningen som Høyre, Frp, Venstre og Melbu-lista stemte for og fikk flertall for under kommunestyremøtet torsdag.

I dette arbeidet ligger det også ferske planer som kraftig oppgradering av samferdselsrutene til en ny storflyplass i Lofoten. Deler av dette har også kommet opp Nordland fylkes veiplan. Og det er i denne sammenheng at det potensielt kan ligge til rette for å implementere en tunell til storflyplassen, under Hadselfjorden.

– I tillegg kommer den rent lokale samfunnsutviklingen, som vil bli enorm. Melbu som sted vil jo kunne blomstre som attraktivt bosted i en helt ny arbeidsregion. Jeg skjønner ikke at de andre partiene ikke en gang vil sjekke denne muligheten, sier Arne Ivar Mikalsen til 8445melbu.no

– Er det noen som vil få glede av en slik utvikling, så er det jo sørsiden av Hadseløya. Det er lagt opp og langt fram for å oppnå dette, men vi må jo prøve, sier Arne Ivar Mikalsen avsluttningsvis.

Forrige artikkelStoltenberg-rådgiver går mot oljeeventyr
Neste artikkelMelbu: Drøy halvtime til ny hovedflyplass