Fra neste år skal det nye redningshelikopteret AW-101 gradvis overta for gode og gamle SeaKing; som på sin side kan komme til å fly ett til to år lenger enn planlagt.

Det er Forsvarets Forum som mandag kan fortelle at leveringen av det nye redningshelikopteret har blitt et halvt år forsinket på grunn av manglende dokumentasjon.

  • Brukertips: Klikk bilde for å se fotoserie

I følge nettstedet skulle det første nye redningshelikopteret leveres i april neste år. Nå viser det seg at det kommer til neste høst, sammen med helikopter nummer to.

I følge Forsvarets Forum har den militære dokumentasjonen kommet så sent at det har skapt usikkerhet.

– En teknisk sertifisering av et militært luftfartøy i et annet land er ikke det samme som at det er godkjent for bruk i Norge; det kan skyldes for eksempel klima, topografi, bruk eller våpen. Norske myndigheter har et nasjonalt ansvar for luftdyktigheten av militære fly. Dette er det vi i Forsvarsmateriells avdeling for luftkapasiteter (FMA) på Kjeller holder på med. Det medfører at FMA må gå igjennom all dokumentasjon før Forsvaret kan begynne operasjoner med nye redningshelikoptre. Utfordringen nå er at vi får maskiner og dokumentasjon samtidig, og det er en krevende eksersis. I tillegg leveres dokumentasjonen segmentert, der hver leveranse krever ny gjennomgang. Det er her usikkerheten ligger, forteller brigader Diederik Willem Kolff, sjef Luftkapasiteter i FMA til Forsvarets Forum.

Slik blir de nye redningshelikopterene til Luftforsvaret, slik de er presentert på forsvarets nettsider.

Luftforsvarets nye redningshelikopter AW101 Leonardo Helicopters
Foto: Forsvaret
Luftforsvarets nye redningshelikopter AW101 Leonardo Helicopters
Foto: Forsvaret
Luftforsvarets nye redningshelikopter AW101 Leonardo Helicopters
Foto: Forsvaret

 

Forrige artikkelKinesere i Lofoten og Vesterålen signerte for to milliarder kroner
Neste artikkelTidsforløp fra Melbu nå i kveldinga