Interesse- og arbeidsgiverorganisasjon for den norske havgående flåten, Fiskebåt, mener at en overføring av kvoter fra trålere til mindre fiskefartøyer vil redusere verdiskapingen i Norge.

Forslaget fra regjeringen er et stort tilbakeskritt, og vil øke usikkerheten i næringen. Dette fører igjen til økte kostnader og mindre lyst til å investere, heter det fra Fiskebåt fredag.

Trålflåten, og den øvrige havfiskeflåten, er forutsetningen for en norsk fiskeindustri og økt norsk verdiskapning. En reduksjon i Havfisks, og havfiskeflåtens, andel av totalfangsten vil svekke verdiskapningen, redusere norsk bearbeidingsgrad og fiskerinæringens konkurransekraft, mener Fiskebåt.

– Det er også totalt uakseptabelt at trålflåtens historiske andeler av norske totalkvoter reduseres utover den kvotefordeling som næringen og politikerne er blitt enig om, og som har ligget fast i flere tiår, sier Audun Maråk, administrerende direktør i Fiskebåt.

Historieløst

Oppbygging av en industrieid trålflåte i nord skjedde på bekostning av fiskeflåten langs hele kysten, der den eksisterende torsketrålflåten ble spesielt rammet.

– Derfor er det historieløst og uakseptabelt å foreslå en regionalisering av nasjonale fiskeressurser til flåten under 15 meter i de nordligste fylkene, sier Maråk.

Et steg tilbake

Enigheten om kvotefordelingen er grunnmuren for suksesshistorien i norsk fiskeri, der overkapasitiet og ulønnsomhet er erstattet med lønnsomhet og optimisme, og et fiskeri med store reduksjoner i miljøavtrykket per kilo fanget fisk.

– Forslaget fra regjeringen er et stort tilbakeskritt, og vil øke usikkerheten i næringen. I tillegg går det utover kostnaden og investeringsviljen i næringen, sier Maråk.

Fiskebåt har anbefalt at leveringspliktene bør avvikles gjennom en økonomisk kompensasjon, mens aktivitetsplikten bør bestå i en modernisert form. Likeså at myndigheter og berørte rederi burde bli enige om en løsning som var akseptabel for alle parter. En politisk påtvungen og urimelig løsning er ikke akseptabel for verken berørte rederi eller norsk fiskerinæring.

Videre drøftinger

– Det er ønskelig å finne en god løsning på mordernisering av pliktsystemet for alle berørte parter. Fiskebåt legger til grunn at regjeringens forslag er gjenstand for drøftelser mellom storting, regjering, berørte rederi og næringen forøvrig, sier Maråk.

 
Forrige artikkelLand Rover landet på taket etter utforkjøring
Neste artikkelVarebil blåst av veien på E10