Erna Solbergs lovnader som at en tunell under Hadselfjorden skal være ferdig utredet neste år, er det kun de færreste som kunne ane for en uke siden.

KommentarGrunnlaget for Regjeringens beslutning om å utrede tunell under Hadselfjorden er en mer enn 30 år gammel historie. Etter en interpellasjon fra lokalpolitikere på Melbu tidligere i år, ført i pennen av Jan Steffensen, kunne Hadsel gjennom en fruktbar politisk debatt slå fast at det internt i kommunen var flertall for å bygge tunellen. Og det på tross av at Arbeiderpartiet lokalt ikke hadde tro på dette i fjor høst, men stemte likevel for tunell. Det var en klok endring i partiets politikk.

Allerede neste sommer skal konseptutredningen fra Regjeringen sannsynligvis foreligge. Etter det skal det gjøres store og viktige beslutninger. Når skal byggingen starte, hvor blir nedslaget for tunellen fra Melbu-siden. Og når vil tunellen mellom Lofoten og Vesterålen stå ferdig? Vi håper snarest mulig!

Det var mange kjente ansikter å se under Erna Solbergs tale på Melbu Brygge lørdag. Hadsel-ordfører Kjell-Børge Freiberg var selvfølgelig en fornøyd mann. Robert Robertsen har lenge jobbet for tunellen. Han var et eneste stort smil i dag. Terje Olav Hansen har Norlense på Fiskebøl var blant de frammøtte. Han har lenge vært for å bygge tunellen. Også mange andre var tilfredse. Mange skal ha takk!

Noe av det viktigste statsminister Erna Solberg snakket om under sin tale på Melbu Brygge, handlet om mennesker. Tunellen bygges for folk, og den vil bidra til at folk ønsker å slå seg ned på Melbu. Ofte er det par som kommer hit, og da er det viktig å finne jobb for begge. Ofte kan det være vanskelig, og det blir en utfordring å satse. En tunell under Hadselfjorden vil skape ett arbeidsmarket. For folk på Melbu vil det være mulig å bo her, men ha jobb i Svolvær, Kabelvåg eller Leknes, Stokmarknes eller Sortland, fordel del. Dette håper Erna Solberg skal bidra til tilflytting og bolyst i distriktet, og på Melbu.

Forrige artikkelUtredning av tunellen skal starte nå i høst
Neste artikkelDette sa Erna om tunellutredning (video)