Her er dommen over nettsider i Vesterålen

– annonse top –

Internettselskapet Nettrakett har i vinter gjort en større undersøkelse av utvalgte bedrifter i Vesterålen for å finne ut hvordan de presenterer seg på nett. Resultatet er at mange har dårlig utforming, er uten mobilvennlig design, og har feil og større mangler på nettsidene. Men ikke alt er bare sorgen.

Blant bedriftene som Nettrakett sjekket i Vesterålen, gikk de videre med 220 selskaper ut fra spesifikke kriterier; omsetning på over fem millioner kroner samt et overskudd større enn 100.000 kroner i 2015.

– annonse inline –

30 prosent uten nettside

– Undersøkelsen avdekket mange spennende tall og fakta om hvordan bedriftene i Vesterålen presenterer seg på nett. Noe av det som overrasket mest, var hvor mange bedrifter som fremdeles ikke var tilstede på nettet. Hele 30 prosent av regionens største bedrifter har enda ikke egen nettside. Dette er større bedrifter med en ikke uanselig kundemasse, men som likevel ikke har en tilstedeværelse for kunder digitalt. Dette er svært bemerkelsesverdig, da det ikke lengre er noen tvil om at internett har kommet for å bli, heter det i rapporten fra Nettrakett.

Mobilvennlige nettsider

Kun 62 prosent av Vesterålens største bedrifter som har egen nettside, har en mobiltilpasset utgave. Undersøkelsen viser at en stor andel av vesterålsbedriftene har en stor jobb å gjøre når det gjelder universell utforming av nettsidene, men også mye å hente på tilpasning. Kun 9 prosent av bedriftene som har egne nettsider, følger helt eller nesten standarden for universell utforming.

– I snitt fant vi 21 «feil» på hver nettside når det kommer til universell utforming, heter det fra Nettrakett.

Også innen nettsikkerhet fant man tall som viser at bare åtte prosent av bedriftene hadde høy sikkerhet (https).

Rødt lys

I andre tester var det mange som fikk rødt lys når det gjelder sidehastigheter. 78 prosent fikk rødt lys, 21 prosent fikk gult lys og bare så få som én prosent fikk grønt lys. 29 prosent av bedriftene hadde nettsider med ulike feil på, såkalte 404-feil, som forteller om sider som av en eller annen årsak ikke kan lastes og vises.

62 prosent på Facebook

62 prosent av de undersøkte bedriftene var på Facebook, det var stor variasjon i hvor aktive bedriftene er på sosiale medier. Enkelte hadde registrert bedriften sin som en privatperson. Andre hadde ikke postet nyheter det siste året.

Ikke bare sorgen

– Heldigvis er det ikke bare sorgen å melde, for en del bedrifter har forstått verdien av nær toveiskontakt med kundene, og bruker Facebook aktivt for å promotere firmaet sitt og kommunisere med likerne sine, heter det videre.

Undersøkelsen viser videre at bare 28 av de 220 største bedriftene i Vesterålens hadde en konto på Instagram. Herregalleriet på Sortland blir dratt fram som et eksempel på hvordan man kan presentere varer på en fin måte. Bare 10 av 220 undersøkte vesterålsbedrifter har Twitter-konto.

– Selv om det er flere lyspunkter blant bedriftene i Vesterålen sin satsing på digital kommunikasjon, så er tallenes tale klare. Hovedinntrykket er at det fins et stort uforløst potensial hos svært mange, heter det i rapporten fra Nettrakett.

– annonse bottom –