Tvilsom propaganda fra redaktøren i Vesterålen Online

474

Speil, speil på veggen der; hvem er største medium i Vesterålen her. Nyredaktør Thor Anders Angelsen i Vesterålen Online ser bare sine egne våte drømmer, uten å skjønne at naboens faktisk er dobbelt så stor.

Bare for å rydde unna alle mulige misforståelser; så handler denne artikkelen om avisopplag og unike lesere på nettet. Hvert år på denne tiden kommer opplagstallene for avisene, samt tall for unike lesere for nettpublikasjonene. Og like sikkert som at det går mot lysere tider, klarer medier i Vesterålen å vri faktaene til egen fordel.

Så også når det gjelder nyredaktøren i Vesterålen Online på Sortland, også kjent som vol.no. Ansvarlig redaktør Thor Anders Angelsen slår i sitt eget medium fast at Bladet Vesterålen ”rauser” nedover med 357 færre papiraviser for 2012 i forhold til 2012, og at avisen har fått redusert sitt opplag med 2000 i løpet av de siste fem årene. Så langt har nok vol-redaktøren rett, men det er et par viktige ting han rett og slett neglisjerer i forhold til egen selvtilfredshet. Han er imidlertid i godt selskap ettersom det over hele landet gått sport i de mange hvite, sorte og blanke løgnene som ulike redaktører klarer å lire av seg til fordel for eget medium og konserntilhørighet.

Går man til nettsiden for Bladet Vesterålen, også kjent under blv.no, får vi en annen historie. Avisopplaget deres gir 23.000 lesere. I tillegg kommer 9.000 lesere på nett. Til sammen gir det Bladet Vesterålen hele 32.000 lesere. Med vol.no sine 17.000 lesere på nett, er Vesterålen Online som medium altså bare halvparten av storebror Bladet Vesterålen.

Nå har jo Vesterålen Online i mange år elsket å legge sammen egne tall med andre Vesterålen-aviser i samme aviskonsern, og kommer da opp i totalt 36.000 lesere. Det kan virke ganske imponerende, men vi vil påstå at dette mer eller mindre er et falsum fra vol.no sin side, i og med at opplagstallene for Andøyposten, SortlandsAvisa og Vesteraalens Avis ikke framkommer sammen med Vesterålen Online i de årlige opplagsmålingene fra Mediebedriftenes Landsforening. Vesterålen Online må altså doble sine egne lesertall for å bli like stor som Bladet Vesterålen. Det hører vi merkelig nok ingen ting om fra vol.no. Vesterålen Online kan være opptatt av presseetiske regler til daglig, men på denne tid hvert år ser det altså ut til at gangsynet svikter.