Se opp for ekstra «billett» på bussen

70
buss kollektivt holdeplass samferdsel rute
Illustrasjonsfoto

Du har visst om det lenge, at det er påbudt med sikkerhetsbelte i bussen, men har til nå latt det være. Det vil nå koste deg 1500 kroner.

Statens Vegvesen har startet kontroll om bord i busser over hele landet. Nå er det slutt på muntlige advarsler. Som for beltebruk i bil, vil du heretter få 1500 kroner i gebyr.

I vinter kontrollerte Statens vegvesen 16 300 busspassasjerer for beltebruk. 3 600 passasjerer satt usikret. Statens vegvesen tror mørketallene er store.

– Uten belte er du til fare for deg selv og de du reiser sammen med om det skulle skje en ulykke. Gebyret i seg selv er ikke viktig for oss, men et viktig virkemiddel for å få flere til å ta trafikksikre valg, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

Høy bevissthet, lav bruk

Kun én av to oppgir at de husker beltet i busser med belte. Samtidig er hele 87 prosent klar over at det er påbudt å bruke belte i buss når det er montert.

– Skadepotensialet i buss er enormt om det skulle skje en ulykke. I en kollisjon er det sterke krefter som blir satt i sving. Beltet holder passasjerene på plass i setet. Det kan redde liv, sier Lutnæs.

Åtte mennesker ble drept i bussulykker i tidsrommet 2014 til 2015. Flere av de omkomne kunne reddet livet om beltet var på.

Ikke belter i alle busser

Det finnes flere ulike busstyper, og ikke alle har krav til belte. Busstyper uten krav til belte og med ståplasser, er ment for lavere hastigheter og med hyppige av- og påstigninger. Regelverket er likt i hele Europa.

– At ikke alle busser har belte kan ikke hindre oss fra å fortelle hvor viktig det er å huske beltet når du har det tilgjengelig. De mest alvorlige bussulykkene vi har hatt i Norge har vært i busser der det har vært belter, men der de dessverre ikke var i bruk, sier Lutnæs.

I den nye filmen «Barnekontrolløren» har en liten jente fått kontrollørjobben. Hun formidler at om passasjerene ikke fester beltet, kan de utgjøre en fare for lillebroren hennes. Filmen vil bli vist på nett og i sosiale medier.

– Om alle fester beltet hver gang de har det tilgjengelig, er vi kommet et godt stykke på vei, sier Lutnæs.

–Gebyret er ikke viktig for oss, men et virkemiddel for å få stadig flere til å bruke belte, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen

Trenger påminnelser

Busspassasjerer i alle aldre som ikke bruker belte, oppgir at årsaken er gammel vane og at de glemmer det. Informasjon i bussen er avgjørende. Statens vegvesen utstyrer busser over hele landet med informasjonsmateriell. I tillegg har bussjåføren en viktig rolle.

– Vi hører stadig at påminnelser fra sjåføren får det til å si «klikk, klikk, klikk» bakover i seteradene. Ikke vær redd for å si ifra til sidemannen heller. Du ønsker ikke få sidemannen over deg om det skulle skje en ulykke. Samtidig kan din påminnelse spare sidemannen for 1.500 kroner i gebyr, sier Lutnæs.