Kvaliteten på den nye moloveien som Kystverket bygger på Melbu er nær sagt jevngod med en tysk motorvei, laget i betong. Eksklusiv belysning blir det også.

Kystverket startet tidligere i sommer arbeidet med å utbedre skadene som stormen «Kyrre» forårsaket i mars 2014. Over en lengre strekning av den relativt nye moloen vasket vannmassene ut både stein, sand, vannrør og elektriske kabler. Til om med steinblokker i tonnklassen ble veltet fra moloen og havnet i sjøen innenfor.

(les mer under bildeserien)

[metaslider id=10021]

Vi har tatt en nærmere kikk på den nye moloveien, og er overrasket over kvaliteten og omfanget av reparasjonene. Det betyr at det skal gå lang tid før en storm eller to skal klare å gjøre skader på det nye veidekket.

Mot utsiden av kjøreveien på moloen er det støpt en relativt kraftig betongvegg. På utsiden av dette er det nederst fylt stein i ulike størrelser, og på toppen er det fylt med flytende betong som binder massene.

Innenfor betongveggen er det støpt betongdekke i like lengder, mye likt det man finner på tyske motorveier. På sidene er det dessuten satt ned solide fester i betongen. Her skal de kjente mololysene monteres. Som betyr at Melbu i løpet av ikke så alt for lang tid vil få tilbake lysrekka mot havet som gir litt maritimt bypreg etter mørkets frambrudd.

 

Forrige artikkelLoVe24.no tangerte blv.no siste uke
Neste artikkelAlt ligger til rette for oljeeventyr i Nord-Norge