Det sier styreleder og daglig leder i Stiftelsen Norsk Hurtigrutemuseum, Sten Magne Engen i en kommentar til LoVe24.no.

Han har budsjettert med at stiftelsen skal bruke rundt 18 millioner kroner på å pusse opp Finnmarken til et nivå som er byggeåret 1956 verdig. Disse kostnadene kommer i tillegg til det kommune, fylke og stat skal investere i vernebygg og museumsdelen til Museum Nord. Og kommer ikke fra skattebetalerne, skynder han seg å legge til.

– Av de 18 millionene som vi over en periode på over 10 til 20 år framover skal bruke på skipet, har vi allerede fått inn åtte millioner kroner i sponsormidler, sier Sten Magne Engen i Stiftelsen Norsk Hurtigrutemuseum, som eier Finnmarken.

Han opplyser at en del oppgraderinger må på plass før folk kan komme om bord i skipet når det står i vernebygget, mens andre ting kan tas mer over tid, og forteller at skipet allerede kan omtales som « hurtigrutens tekniske museum» når man inspiserer blant annet maskinrommet.

Luftanlegget er noe av det som skal komme på plass. Tredekkene må ikke gjøres ferdige dag, men kan tas på et senere tidspunkt, sier han til LoVe24.no. Det vil koste et par millioner kroner av budsjettet på 18 millioner.

– Akkurat nå er vi opptatt av å sandblåse bunntankene på skipet, for å være trygg på at skipet tåler å stå i tusen år, sier Sten Magne Engen, som er fornøyd med at Jotun har sponset skipet slik at det har blitt malt fra baug til akter i sommer.

Forrige artikkelHemmelig investering skal redde oljevern og miljøbase på Fiskebøl
Neste artikkelForsvaret får fem nye P-8A Poseidon maritime patruljefly