Hadsel videregående halverte fraværet

hadsel videregående skole melbu

Hadsel videregående skole har halvert elevenes fravær denne høsten. Det viser en ny oversikt.

For de videregående skolene i Lofoten og Vesterålen viser oversikten at Aust-Lofoten videregående skole også har hatt stor nedgang i fraværet blant elevene, mens Sortland og Andøy har mindre utslag. Vest-Lofoten videregående skole har en mindre nedgang.

Andøy vgs 26%
Aust-Lofoten vgs 44%
Hadsel vgs 48%
Sortland vgs 36%
Vest-Lofoten vgs 16%

 

Fraværet i de videregående skolene i Nordland gikk ned med 39 prosent de tre første månedene skoleåret 2016/2017.  Med ny fraværsregel fra skolestart i høst, har timefraværet gått ned med hele 104.050 timer fra 1. august til 17. november. Sammenliknet med året før, er det en nedgang på 39 prosent.

– Vi ser klare fordeler for alle. Det er mer ro i timene når elevene møter i tide. Du får en helhet i undervisningen, underbygger fylkesråd for utdanning, Hild-Marit Olsen (Ap) i en pressemelding.

Flere tiltak

Det er en tett sammenheng mellom tilstedeværelse på skolen, og at elevene faktisk fullfører sin utdanning. Også derfor er utdanningsråd Olsen glad for å se effekten av den nye fraværsregelen.

– Vi har gjort en rekke tiltak for å få elevene til å møte på skolen, og være til stede. Skolefrokost er et eksempel. Når elevene får mulighet til å spise frokost på skolen, så gjør vi dem best mulig rustet til læring. Men ikke minst gjør det at de møter presis til timen, etter en sosial morgenstund sammen med medelevene, forteller Olsen.

Nedgang på alle skoler

Etter at regjeringen Solberg innførte ny fraværsregel som sier at lever med mer enn ti prosent fravær i et fag, ikke får bestått. Olsen vil likevel følge med utviklingen.

– Fraværet har gått ned fra 7 prosent til 4,2 prosent om vi måler alle skoletimene i Nordland i denne perioden sammenliknet med i fjor. I seg selv er dette bra. Men vi vil evaluere, og se om det er uheldige effekter som ikke kommer fram umiddelbart. Vi skal ta vare på alle elevene våre, også de som står i fare for ikke å få bestått. Men disse trenger uansett andre tiltak. Fraværsregelen ser ut til å få elevene til å møte på skolen. Det er i seg selv det beste utgangspunktet for læring og gjennomføring, sier Hild-Marit Olsen.