Jo da, bussen har sine ruter over Hadselfjorden – når den reiser med ferga. Det er bare det at busstilbudet er så begredelig om morran.

Nordland fylkeskommune har nå startet sitt arbeid med nytt samferdselskart for det lange fylket vårt. Enkelte ting har de ikke fått med seg, nemlig at busstilbudet mellom Lofoten og Vesterålen ikke henger på greip for de som er oppe om morran.

Arbeid i Lofoten

Dersom du bor i Vesterålen og arbeider i Lofoten, er Hadselfjorden i seg selv et betydelig hinder. Du er i dag hundre prosent avhengig av bil, i tillegg selve fergestrekningen mellom Melbu og Fiskebøl, for å komme deg på jobb i for eksempel Svolvær.

Framme først klokka elleve

Dette fikk vi erfare da bilen på Melbu var opptatt og et viktig møte i Svolvær skulle avvikles. Et enkelt søk på www.177nordland.no viser at slike møter ikke kan legges tidlig på formiddag. Det er heller ikke mulig å komme seg på jobb mellom klokka seks og elleve om formiddagen.

Den første bussen fra Vesterålen til Lofoten går fra Sortland klokka 08:40 og fra Melbu klokka 09:34. Bussen er da framme i Svolvær først klokka 10:55, et tidspunkt som passer godt for pensjonister – ikke for arbeidsfolk.

Like dårlig begge veiene

Tilbudet er ikke noe bedre andre veien, fra Svolvær til Vesterålen. Den første avgangen fra Svolvær går klokka 09:50 og er framme på Melbu klokka 11:00. Den samme bussen er framme ved Sortland bussterminal klokka 11:55.

Et arbeidsmarked?

Det sier seg selv at det med slike bussavganger blir vanskelig å knytte Lofoten og Vesterålen sammen som et arbeidsmarked. Ikke for å snakke om bussen til Stokmarkens, som ikke finner veien til verken Skretting og Nordlaks, men heller bruker tida på å rote mellom fylkesveien og hurtigrutekaia.

Er det noe som har gått politikerne hus forbi?

Forrige artikkelPågrepet for å ha spredt nakenbilder
Neste artikkelSortlending dømt for nedlasting og produksjon av barneporno