Endestasjonen på Nordlandsbanen sto klar i 1961. Nå er Bodø jernbanestasjon fredet av Riksantikvaren.

– Bodø jernbanestasjon har både en arkitektur og en historie som er viktig å ta vare på. Jeg tror på å frede for å bruke. Slik markerer vi samtidig at Bodø jernbanestasjon og Nordlandsbanen har framtiden foran seg, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Bodø jernbanestasjon er et markant symbol på 1960-tallets samferdselsutvikling. Stasjonsbygningen og klokketårnet er et landemerke i byen, med monumental karakter.

Endestasjonen på Nordlandsbanen sto klar i 1961. Nå er Bodø stasjon fredet Fredningen omfatter stasjonsbygget med deler av interiør, inkludert venterom i første etasje med intarsiaarbeid av Sverre Sollie, og et gangareal inn til jernbanekafeen og i tårnet. Godshuset og muren med gangvei til stasjonen er også vernet.

Byggingen av Bodø jernbanestasjon ble fullført i 1961. Bodø er endestasjon for Nordlandsbanen, som ble vedtatt bygget av Stortinget i 1923. I februar 1962 åpnet banen for passasjertrafikk.

Forrige artikkelHurtigruten plasserte Stokmarknes på Sortland
Neste artikkelMS Spitsbergen: Flott skip, men likevel litt småkjipt